Verbonden Leven

Zoek

Zoektip

Zoektip:

tik vb. Mt. 1,21-12
tik een specifieke zoekterm in (vb. engel) 

Bijbel 1

Wil je graag het evangeliecommentaar dagelijks in je mailbox? Schrijf je dan in op onze dagelijkse nieuwsbrief onderaan de homepagina.

Vrijdag (24/10/2025)
Lc.12,54-59

54    Tegen de menigte zei Jezus nu ook:
       “Als jullie een wolk zien opkomen in het westen,
       zeg je meteen: er komt regen –
       en zo gebeurt het inderdaad.
55    En als er een zuidenwind waait,
       zeg je meteen: het wordt heet –
       en zo gebeurt het inderdaad.
56    Dubbelzinnigaards! [hypocritai]
       De fenomenen van aarde en hemel
       weet je wel te onderscheiden,
       waarom dan niet deze tijd?
57    Waarom oordelen jullie niet uit jezelf
       wat het rechte is?
58    Wanneer je met je tegenpartij naar de overheid stapt,
       doe onderweg dan nog alle moeite om van hem af te komen,
       want anders sleurt hij je naar de rechter
       en de rechter zal je overleveren aan de deurwaarder
       en de deurwaarder zal je in de gevangenis werpen.
59    Ik zeg je: Je zult daar niet uit komen
       totdat je tot de laatste cent hebt betaald.”

"De fenomenen van aarde en hemel weet je wel te onderscheiden," zegt Jezus. Maar is dat vandaag de dag nog steeds waar? Of is onze verbondenheid met de schepping zo verzwakt, dat we eerder een beroep doen op onze gsm met zijn buienradar dan op onze ‘kennis’ van de natuurfenomenen?
Als de verbondenheid afneemt, wordt onderscheiden duidelijk moeilijker. Blijkbaar hebben we dan allerlei hulpmiddelen nodig. Maar zijn het misschien juist die hulpmiddelen die ons verblinden en ons verdwaasd door het leven doen gaan?
Voor Jezus gaat het niet om de natuurfenomenen op zich, maar om de verbondenheid. Hij daagt ons uit om verbonden te leven met de echte realiteit — niet de virtuele — én met G-d. Dán zullen ook wij in staat zijn om de tekenen te herkennen en te begrijpen. Het zal ons doen zien waar G-d is, en ons helpen te onderscheiden hoe we als volgeling van Jezus behoren te reageren.
We dragen in ons de kracht van het onderscheidingsvermogen — en evenzeer de kracht om dat vermogen ook werkelijk te gebruiken. Laat ons dan, op basis van wat we inzien, de bijpassende keuzes maken … en ze uitvoeren.

Donderdag (23/10/2025)
Lc.12,49-53

49    “Vuur ben ik komen werpen in de wereld,
       en hoe verlang ik dat het al oplaait!
50    Ik moet in een doop worden ondergedompeld
       en hoe ben ik erop gespannen
       tot die is volbracht.
51    Denken jullie dat ik vrede op aarde ben komen brengen?
       Nee, zeg ik jullie! Niets anders dan verdeeldheid!
52    Vanaf nu zullen vijf in één huis verdeeld zijn:
       drie tegen twee, twee tegen drie.
53    Verdeeld zullen zijn
       vader tegen zoon en zoon tegen vader,
       moeder tegen dochter en dochter tegen moeder,
       schoonmoeder tegen haar schoondochter en schoondochter tegen haar schoonmoeder.”

Jezus verlangt naar vurige mensen om samen met hem G-ds Liefde daad-werkelijk zichtbaar te maken! Hij zou niets liever willen dan dat het heilige, oorspronkelijke vuur dat in hem brandt – en in hem volbracht is – ook oplaait in de wereld! Het is het vuur van G-ds aanwezigheid, het vuur van de Liefde.
Als jij je openstelt voor dat heilige vuur, weet dan dat je erdoor verteerd zult worden. Als dat vuur in jou mag branden, dan zal het je van binnenuit omvormen. Het zal ervoor zorgen dat vanaf nu G-ds liefde de leidraad wordt van je leven. Je zal keuzes maken, en de kans is groot dat het niet dezelfde keuzes zullen zijn als die de goegemeente maakt. Je zal tegen de stroom in gaan, en als je dan consequent en vurig doorgaat, zal het ook voor verdeeldheid zorgen.
Het zal dus niet zonder slag of stoot gaan. Er zúllen spanningen ontstaan omwille van het vuur.

Woensdag (22/10/2025)
Lc.12,39-48

39    “Maar weet goed:
       Als de heer des huizes geweten had
       op welk uur de dief kwam,
       dan had hij wel gewaakt
       en niet toegelaten dat er ingebroken werd in zijn huis.
40    Wees ook jullie dus bereid [klaargemaakt én bereidwillig],
       want je weet niet op welk uur de mensenzoon komt.”
41    Petrus vroeg hem nu:
       “Heer, bedoel je deze gelijkenis voor ons alleen,
       of ook voor allen?”
42    De Heer antwoordde:
       “Wie zou die trouwe en verstandige huismeester zijn
       die de heer zal aanstellen over zijn personeel
       en die op de gepaste tijd
       hen het eten geeft dat hen toekomt?
43    Gezegend de dienaar die zó bezig is
       wanneer de heer thuiskomt.
44    Waarlijk, ik zeg jullie
       dat hij hem zal aanstellen over alles wat hij bezit.
45    Maar als die dienaar in zijn hart zegt:
       mijn heer neemt er de tijd van,
       en hij begint de knechten en meiden te slaan
       en eet en drinkt tot hij dronken wordt,
46    dan zal de heer van die dienaar komen
       op een dag dat hij het niet verwacht
       en op een tijdstip dat hij niet kent;
       hij zal worden verwijderd van zijn heer
       en ondergaan het lot van de ontrouwen.

47    De dienaar die de wil van zijn heer heeft leren kennen,
       maar zich daar niet heeft op voorbereid en gedaan,
       zal met vele slagen geslagen worden.
48    Als hij die echter niet heeft leren kennen
       en heeft gedaan wat straf verdient,
       zal hij met weinig slagen geslagen worden.

       Van ieder aan wie veel is gegeven,
       zal veel worden gevraagd;
       en aan wie veel is toevertrouwd,
       van hem zal veel worden geëist.”

Jezus roept op om attentvolle en wakkere mensen te zijn. Hij vraagt om verantwoordelijkheid op te nemen vanuit het besef dat wat rond jou is, niet van jou is, maar aan jou is toevertrouwd. Wees alert en zorgzaam in het omgaan met elkaar. Het is een oproep om dienend in het leven te staan. Dienen zou dan kunnen betekenen: terwijl je je dagelijks leven met mensen, wetenschap, economie of politiek leeft, tegelijkertijd G-d een centrale plaats geven. Kortom: dag en nacht alert zijn om te kunnen leven en spreken vanuit een innerlijke, gelovige overtuiging met aandacht voor het schone, het zachte en het kwetsbare.
Petrus heeft hierbij nog een vraag: “Geldt dit enkel voor de leerlingen, of voor alle mensen?“ Waarop Jezus hem op zijn verantwoordelijkheden wijst. Zij die veel gekregen hebben, moeten ook bijkomende zorgen op zich nemen. Zij moeten weerstaan aan de verleiding van corruptie en machtsmisbruik, en zorgen voor een rechtvaardige samenleving waar ieders basisbehoeften vervuld zijn.

Dinsdag (21/10/2025)
Lc.12,35-38

35    “Laat jullie lendenen omgord zijn
       [klaar voor het werk]
       en jullie lampen brandend
       [waakzaam op wat komt].
36    Wees als mensen die hun heer,
       die terugkomt van een feest,
       verwachten en onmiddellijk open doen
       wanneer hij aanklopt.
37    Gezegend de dienaars die de heer wakende vindt
       wanneer hij thuiskomt.
       Zeker, zeg ik jullie:
       Híj zal zich omgorden,
       hen aan tafel uitnodigen en hen bedienen.
38    Ja, zelfs als hij pas komt midden in de nacht,
       of misschien pas aan het einde van de nacht,
       gezegend de dienaars die hij zó vindt.”

De rollen lijken te worden omgedraaid. Het feestmaal waar de Heer zelf mocht van genieten, wil hij doorgeven aan zijn dienaars! G-d staat klaar met zijn gave. Maar het is duidelijk niet de bedoeling dat wij passief afwachten en niets meer hoeven te doen. Wij moeten er werk van maken om dat te ontvangen feestmaal te ‘bereiden’ en waakzaam zijn. Hij klopt telkens weer aan onze deur. Zijn wij ‘bereid: wíllen we het en zijn we er klaar voor – hebben we ons er klaar voor gemaakt? We moeten dus keuzes maken: tijd nemen om ons klaar te maken en ons met heel ons wezen te richten op wie of wat er komt. Het vraagt engagement. Het is leven met een open blik op de wereld en op je medemens.
Dit, en héél het Evangelie, is een oproep om wakkere en alerte mensen te worden om het gelaat van G-d te zien oplichten in het gelaat van je medemens. Het is immers daar, in de mens tegenover jou, dat hij telkens weer aanklopt. Zal je open doen? Ben je ‘bereid’?

Maandag (20/10/2025)
Lc.12,13-21

13    Iemand uit de menigte rondom, zei nu:
       “Meester, zeg tegen mijn broer
       dat hij de erfenis moet delen met mij.”
14    Jezus antwoordde hem:
       “Mens, wie heeft mij aangesteld over jullie
       als rechter of verdeler?”
15    Hij ging verder tegen allen:
       “Zie toe en wacht je ervoor
       steeds meer te willen hebben!
       Want zelfs als iemand overvloed heeft,
       behoort zijn leven niet tot zijn bezit.”
16    En hij vertelde een gelijkenis:
       “Het land van een zekere rijke had veel opgebracht.
17    Hij overlegde bij zichzelf:
       “Wat zal ik doen, want ik heb niets
       om de oogst in op te slaan?”
18    En hij zei: “Dit zal ik doen:
       Mijn bestaande schuren zal ik afbreken
       en grotere bouwen,
       mijn oogst en al mijn goederen
       kan ik daarin dan opslaan.
19    En tot mezelf zal ik zeggen:
       Ik, ik heb vele goederen liggen, voor jaren ver.
       Rust uit, eet, drink, maak plezier.”
20    Maar God zei tegen hem:
       “Verdwaasde! Nog deze nacht
       wordt je leven opgeëist.
       En alles wat je hebt voorbereid,
       voor wie is dat dan?”
21    Zo gaat het met wie schatten opslaat
       voor zichzelf,
       maar niet rijk is in God.

Jezus houdt zich niet bezig met erfenissen. – Zijn leerlingen ook niet?
Jezus zegt níet tegen die man dat hij zijn zaak niet moet oplossen, maar wel dat hij er anders moet mee omgaan. Hoe ‘vast’ ‘bezit’ ook lijkt, eigenlijk is het erg vluchtig en vergankelijk. Het is dus niet levengevend er heel je hoop op te stellen of alleen nog bezig te zijn met het verwerven van meer.
Jezus hoopt dat zijn leerlingen in zijn spoor vooral zouden bezig zijn met het zoeken naar “rijkdom in G-d”. Dat wordt als diametraal gesteld tegenover “schatten opslaan voor zichzelf”.
Zoek zelf maar even uit wat het verschil zou kunnen zijn tussen die twee, … dan ben je alvast voor deze tijd niet bezig met de valse veiligheid van je bezit …