Lc.16,9-15 (8/11/2025)
9 Ik zeg jullie:
Maak voor jezelf vrienden
uit de afgod van onge-recht-ig houvast
[onrechtvaardige mammon = al datgene waar je onrechtmatig je vertrouwen op stelt],
zodat ze, wanneer die verdwijnt,
jullie verwelkomen in de eeuwige tenten.
10 Wie betrouwbaar is in het kleinste,
is ook betrouwbaar in het grote,
en wie ongerechtig is in het kleinste,
is ook ongerechtig in het grote.
11 Als jullie dan niet betrouwbaar blijken
ten aanzien van de afgod van ongerechtig houvast,
wie zou dan het waarachtige aan jullie toevertrouwen?!
12 En als jullie niet betrouwbaar blijken
ten aanzien van andermans goed,
wie zou jullie dan het onze geven?!
13 Geen enkele dienaar kan twee heren dienen.
Want ofwel zal hij de ene haten
en de ander liefhebben,
ofwel de ene aanhangen
en de ander verachten.
Je kunt niet God dienen
én de afgod waar je op rekent.
14 Ook de farizeeën hoorden deze dingen
en geldzuchtig als ze waren,
lachten ze hem vierkant uit.
15 Jezus zei tegen hen:
“Jullie rechtvaardigen jezelf
voor de ogen van de mensen,
maar God kent jullie hart.
Wat hoog staat bij de mensen,
is een gruwel in de ogen van God.”
Jezus zegt niet je ‘mag’ geen twee heren dienen, maar je ‘kunt’ het niet. Het is onmogelijk om tegelijkertijd twee heren te dienen. Dat heeft alles te maken met het principe van exclusieve toewijding. Je kan niet tegelijkertijd loyaal zijn aan twee meesters, omdat hun eisen en doelen onvermijdelijk zullen botsen. In het kader van dit Evangelie vraagt G-d een totale overgave, terwijl ‘de afgod waar je op rekent’ de focus richt op het vergaren van rijkdom en wereldse status. Door te kiezen voor ‘de afgod waar je op rekent’, kies je voor een leven dat gebaseerd is op eigen kracht, egoïsme en oppervlakkige doelen en dat staat haaks op de visie van Gods Rijk.
De vraag is of het in een tijdperk waar materialisme, consumptie en economische welvaart verheerlijkt worden, nog mogelijk is om voor G-d te kiezen boven de afgod? Ik denk van wel. Het begint met het herkennen van de eigen prioriteiten. Wat zijn de drijfveren achter mijn acties? Zijn ze gericht op G-d en de medemens of eerder op mezelf en mijn eigen welvaart?
Dit herkennen is het begin. Het een doen en het ander nalaten moet natuurlijk nog volgen …

